پرداخت اینترنتی چیست؟
پرداخت اینترنتی به پرداختن پول از طریق اینترنت، در قبال دریافت کالا یا خدمات اطلاق می شود به طوری که این پرداخت بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک یا فروشگاه و از طریق اینترنت انجام شود. در واقع خریدار با استفاده از کارت بانکی خود می تواند از اینترنت خرید کند و پول آن را همان موقع پرداخت نماید.
فرآیند پرداخت اینترنتی
مدیران سایت های اینترنتی با بانک ها قراردادی می بندند و به این ترتیب پول با همکاری بانک از طریق اینترنت از حساب مشتری به حساب مدیر سایت واریز می شود. در حال حاضر بانکهای ملت، سامان، پارسیان، ملی، اقتصاد نوین و پاسارگاد این امکان را فراهم آورده اند که افراد بتوانند با استفاده از کارت های بانکی تحت شتاب، خرید اینترنتی انجام دهند. یعنی این بانک ها به عنوان دروازۀ پرداخت یا درگاه پرداخت یا در اصطلاح Gateway عمل می کنند.
با چه کارت هایی می توان خرید اینترنتی کرد؟
در حال حاضر این امکان از طریق کارت تمامی بانک های عضو شتاب امکان پذیر است.
پارامتر های لازم برای خرید اینترنتی شماره 16 رقمی درج شده بر روی کارت
این شماره در کارت همه بانک ها، بر روی کارت درج شده است. این شماره 16 رقم است
رمز خرید پویا
پویاسازی رمز دوم کارتهای بانکی فقط و فقط توسط بانک صادرکننده کارت انجام میشود و مشتریان هر بانک میتوانند برای اطلاع از روشهای فعالسازی رمز پویای کارت خود به شعب آن بانک مراجعه کنند. همچنین دریافت رمز پویا از طریق پیامک و یا راهکارهای مبتنی بر کدهای دستوری (USSD) از دیگر روشهای فراهم شده برای ارائه آن به مشتریان توسط بانکها است
کد CVV2
کد CVV2 به صورت یک عدد 3رقمی (و به ندرت 4رقمی) مانند شمارۀ 16رقمی حک شده روی کارت، بر روی اکثر کارت ها حک شده است. مثلاً روی کارت های بانک های ملت، صادرات، پاسارگاد، سامان، پارسیان و... به صورت یک عدد 3رقمی حک شده است. یا در برخی کارت های بانک ملی 4 رقمی است .
تاریخ انقضاء
تاریخ انقضاء هم روی اغلب کارت های بانکی حک شده است. اگر روی کارت شما تاریخ انقضاء وجود ندارد، نگران نباشید. از عدد 12 به جای ماه و از 99 به جای سال انقضای کارت استفاده نمایید.
مشکلات احتمالی پرداخت اینترنتی
سیستم پرداخت اینترنتی توسط بانک های عامل به گونه ای طراحی شده است که هم ایمن باشد و هم ساده و کمترین نیاز به راهنمایی را برای خریدار ایجاد نماید. اما با این وجود برخی اوقات ممکن است مسائلی در هنگام خرید اینترنتی به وقوع بپیوندد. مثلاً ممکن است در هنگام پرداخت شبکه بانکی قطع شود و پرداخت ناموفق انجام شود. معمولاً بدترین حالتی که ممکن است به وقوع بپیوندد این است که پول از حساب شما کسر شود، ولی به حساب فروشنده واریز نشود. اما نگران نباشید. در این حالت معمولاً پول شما در حساب های حد واسط بانک است. نهایتاً خود بانک می باید مغایرت ها را رفع کند. منتظر بمانید و اگر تا 48 ساعت پول به حسابتان برگشت نخورد، آنگاه با پشتیبانی سایت فروشنده و یا بانک عامل پرداخت اینترنتی تماس بگیرید تا مغایرت برطرف شود.